۱۳۸۹ آبان ۳, دوشنبه

گیلان/قلعه رودخان شاهد روزگارانی دور

رودخان» نام قلعه‌اي است متعلق به دوره سلجوقيه كه برفراز ارتفاعات جنگلي شهرستان فومن در روستاي رودخان ساخته شده و 6/2 هكتار مساحت و 65 برج و بارو و ديواري به طول 1500 متر دارد. رطوبت بيش از حد هوا باعث رويش گياه در لابه‌لاي ديوارهاي قلعه و پوسيدگي آنها شده، اما با اين حال در مقايسه با قلعه‌هاي ديگر، رودخان سالم مانده است.

قلعه به همین سادگی رخ نمی‌نماید، بخش‌هایی از مسیر را باید پیاده رفت، بنابراین اگر با خانواده سفر می‌کنید یا حتی اگر همراه با دوستان یا همکاران خود عازم این سفر هستید به این نکته توجه داشته باشید که همه اعضای تیم توانایی لازم را داشته باشند؛ البته مسیر پیاده‌روی قلعه مسیر سختی نیست، اما در هر صورت دستاوردهای زندگی شهری، پشت میزنشینی‌های متمادی، کم‌تحرکی و... می‌تواند مشکل‌ساز باشد یا شاید لازم باشد تمهید مناسبی پیش از سفر برای این امر اندیشیده شود
.

قلعه رودخان و آنچه در خود نهفته دارد


دژ قلعه رودخان فومن در فاصله حدود 20 كيلومتري جنوب فومن و در بالاي كوهي به ارتفاع متوسط 700 متر و به همين نام قرارگرفته است (آخرين تاريخ بازسازي قلعه 918 تا 921 هجري –قمري بوده است واز تاريخ ساخت آن اطلاعي نيست).

اين قلعه به طول حدود 5 كيلومتر و عرض تقريبي 10الي 50 متر با استحكا مات برج ما نند،اتاقكهاي ديده باني ،آب ا نبار،تونل خروجي ،شومينه گرمايي ،محوطه شاه نشين ، حصار كوهستاني و جنگل ا نبوه بصورت يك دايره كه از يك شعاع داراي خروجي است به آن شكوه فراواني داده است .طبق نظردانشمند گرامي جناب آقاي دكتر منوچهر ستوده عظمت اين دژ همتاي قلعه استخر فارس است، قلعه هاي الموت،خراسان،رودبار،وطارم در مقابل آن بسيار محقرند.

پی نوشت:
این نوشته از گیله مرد نیست، ای میلی است از دوستان و چون نویسنده را نمی شناسم پوزش می طلبم.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

عجب جای دیدنی یه!!

فرهاد گفت...

سلام آرش جان
منم فرهاد
یادته؟
به قول یکی از دوستان می گفت: ما خوب زندگی کردنو یاد نگرفیم و بلد نیستیم.
همین خود ما فقط میریم شلمان و میایم تهران البته به جاهای دیگه هم سر زدیم ولی نه آنچنان که باید و شاید.به طوری که من هنوز قلعه رودخان نرفتم.
خوش باشی

گیله مرد گفت...

سلام به فرهاد
.
از بس که دنبال پولی.....
.
یه ذره میکال زنی..........
.
یه ذره ای شهر او شهر به خودا خوش گوذرنه
.
ایمتحان بکون.............
.
ضرر نوکوکنی...
.
تا بعد

لوتكا 1 گفت...

درود . درود . درود .

تي دس درد نوكونه جان برار .

farzin karegar گفت...

تي دس درد نوكونه گول برار
گيلان دامونان خيلي با صفايه