۱۳۸۹ شهریور ۱۵, دوشنبه

یک دل و دو دلبر




گل کارهای رمضان امسال هم آبکی است
حیف از اسم حسن فتحی که خرج این سریال شد
راستش گاهی به خودم می گویم دیوانه ای! بعد که کمی حالم بهتر می شود می بینم؛ نه من دیوانه نیستم. دیوانه انهایی هستند که فکر می کنند دیگران دیوانه اند. خلاصه در این اوضاعی که جنون بر من مستولی می شود یاد چیزهایی می افتم که در حال غیر جنون چندان هم بی ربط و غیر موجه جلوه نمی کند.

القصه؛

داشتم یکی از "دو ریال و نیم های" تلویزیون را نگاه می کردم (البته زورکی)! خانم بازیگر رفت کنار زاینده رود زیبا نشست و های های گریه می کرد، نه اینکه اشک به زور اسپری خانم بازیگر توجهم را جلب کند، نه! نگاهم به زاینده رود، که الهی زایش اش همچنان مستدام بماند تا مردمان دیار نصف جهان از همجواری اش لذت ببرند افتاد که داشت غران و خروشان این قطرات الهی را نثار بینندگان می کرد.

یادم افتاد نوروز سال گذشته که در اصفهان مهمان مهندس امینی بودم، روزی از روزها به اتفاق سینا و سحر و مهندس عزیز رفتیم پارک ناژوان تا دقایقی را در زیبا ترین پارک طبیعی اصفهان تمدد اعصاب کنیم.

چشمتان روز بد نبیند، وقتی رسیدیم کنار رودخانه، دیدم چند بچه ی قد و نیم قد داخل بستر رودخانه (رودخانه ای که آب نداشت)در حال بازی فوتبال هستند. دلم گرفت و آرزو کردم هر چه زودتر این رود زیبا پر از آب باشد، هر چند پر آب شدن زاینده رود از دعای گیله مرد نبود و در ضمن چند ماهی هست که زاینده رود به زنده رود تبدیل شده؛ اما این روزها که کلا اوضاع آبکی است(سریال های آبکی، سیل پاکستان و زاینده رود)با خودم فکر کردم جوری این نوشته و مطالب بعدی را به هم ارتباط دهم.
دریاچه خشک شده هامون

در گوشه ی دیگری از این بوم پهناور، هموطنان عزیزمان در سیستان وبلوچستان سالهاست با بی آبی و خشکسالی و خلاصه به نوعی قحطی دست وپنجه نرم می کنند و با خشک شده دریاچه ی هامون مردم بیشماری از همجواران این دریاچه، مجبور به مهاجرت و تحمل سختی های فراوان شده اند که بزرگترین دلیلش تا جایی که حافظه یاری می کند بستن سد های فراوان سر راه رودخانه هایی بود که در کشورنامهربان همسایه ی جنوب شرقی مان ساخته شده و دریاچه ی هامون تبدیل به زمینی خشک و بی آب و علف شده است.

حالا این روزها؛
سیل اخیر پاکستان
همسایه ی نامهربان جنوب شرقی با مشکلات سیل که احتمالا از ازدیاد آب پشت سدهای بسته شده سر راه بود، دست و پنجه نرم می کند و تلویزیون ملی ایران چپ وراست از سیل زدگی و بی خانمانی و خلاصه کمک های انسان دوستانه صحبت می کند.

حقیقتا گیله مرد با کمک های بشر دوستانه به بدترین ملل دنیا هم مشکلی ندارد، که می اندیشد هر انسانی در هر جای دنیا با هر نژاد ، پوست ، قومیت و مذهب، موجودی است که می باید در وقت سختی به یاری شان شتافت که بزرگان گفته اند:

مردی نبود فتاده را پای زدن/گر دست فتاده ای بگیری مردی!

حال می خواهم بدانم؛

با این همسایه ی نامهربان جنوب شرقی مان که باعث خشک شدن و انقراض گونه های نادر اکو سیستم هامون شده اند، آیا باید با همان اندیشه ی انسان دوستانه ی فوق الذکر برخورد کرد؟

آیا تا به حال این نامهربانان دمی به صیادان بومی همسایه ی هامون که از خشک شدن دریاچه لطمه های فراوان دیده اند، فکر کرده اند که حالا ما باید به یاری شان بشتابیم؟

مطمئنا نه ان مردمی که دچار سیل هستند در برنامه ریزی دولتمردان پاکستانی نقش داشته اند و نه اگر قرار بر تصمیم گیری باشد، آن ماهیگیر بومی هامون نقشی در کمک و یا عدم کمک به سیل زدگان را دارد؛ اما بر دولتمردان ایرانی واجب است، حد اقل در همین زمان که کمک های نقدی و غیر نقدی را به پاکستان سرازیر می کنند یادآوری کوچکی به مسئولین اسلام آباد بکنند.

پی نوشت:
می دانم الان فکر می کنید این نوشتار چه ربطی به دیوانگی داشت، اگر ربطش را پیدا نکردید در دیوانگی گیله مرد شک نکنید.باور کنید گاه برای نوشتن بعضی حرفها باید کمی دیوانه بود، می دانید در عالم دیوانگی ............ببخشید!!

۲۱ نظر:

saw گفت...

جالبه حسن فتحی با ساخت این سریالش یک لهجه ی جدید رو به فرهنگ چند هزار ساله ی ایران معرفی کرد...
من نمیدونم قضیه چیه؟ این آقا یک بار با ساخت سریال میوه ی ممنوعه همیشه اسمش توی ذهن من موند
با این که خیلی با سریال ایرانی حال نمیکنم ولی عجیب میوه ی ممنوعه رو دوست داشتم
در مورد دریاچه ی هامون،کاش فقط همین یکی بود یک دریاچه در استان فارس هم به همین سرنوشت دچار شد
و بی تردید آخر عاقبت دریاچه ی ارومیه هم همین است و بیچاره کشاورزان که هر شب کابوس این حوادث را میبینند
به قول شاعر :
چو ناکس به ده کد خدایی کند
کشاورز باید گدایی کند

saw گفت...

در ضمن بنده به بیننده های گیله مرد که بعضی بیننده های وبلاگ من هم هستند
اعلام میکنم بنده به دلایل مسائل امنیتی شدیدا تکذیب مبکنم که این آقا سینایی که با گیله مرد لب رود خونه بود من نبودم ، دستم بود....

باران از لاهیجان گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
farhang گفت...

ba salam va khaste nabashid be shoma
man khastam dar morede soale dustemun arash begam ke agar donbale matlab dar morede gahshomarie gilaki hastand be site aghaye nasrollahe houmande amoli ke nashere in taghvim hastan moraje konan ke ham mitunan bekharan ham mitunan dl konan

farhang گفت...

ba salam va khaste nabashid be shoma
man khastam dar morede soale dustemun arash begam ke agar donbale matlab dar morede gahshomarie gilaki hastand be site aghaye nasrollahe houmande amoli ke nashere in taghvim hastan moraje konan ke ham mitunan bekharan ham mitunan dl konan

باران از لاهیجان گفت...

اقای گیلانی پور فوضولی یه اما شما و اقای ----- لنگرودی هستید؟
اخه من لنگرود بزرگ شدم

سپتامبر ۷, ۲۰۱۰، ساعت ۷:۰۲

نيوشا گفت...

يه جايي نوشته بودين :سلام عمه خانوم/ما که پیامی ندیدیم/ خوش بگذره....

--------------------------------------------------------------------------------

متاسفم که ندیدی.
من گفتم:شعر گیلکیت قشنگ بود .بقول دوستت گیلک بمنید.

باران از لاهیجان گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
باران از لاهیجان گفت...

سلام
وای من بلوگ اسپوت دوس ندارم اقای گیلانی
اخه شکلک دوس دارم

در ضمن برا من نظری درج نشدا

راستش این افتابلاگ گاهی وقتا می ترکه

دیگه چی کارش کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایرادی نداره

ولی با ای دی اس ال راحت من بالا می یاما

//////////////
سلام
راستش من هم ای دی اس ال دارم اما گاهی کلا صفحه تون ارور می ده/موفق باشید

مهدی مظلومی گفت...

سلام دوست جدید من.
من واقعا ازت تعجب می کنم، بعد از عمری زندگی در بلاد اسلامی هنوز نمی دونی که وقتی یه اتفاقی در یه گوشه ی دنیا میفته، بهترین فرصته تا جمهوری اسلامی دریوزه، کیسه هاشو پر کنه؟ بهت قول میدم حداقل نصف کمکایی که جمع میشه میره بیت و ریاست جمهوری و خزانه و بسیج و سپاه و الخ.
مطلب بعد اینه که اینا همین طوریم 99% دنیا رو دشمن درجه یک خودشون کردن، از ترس این که همین همسایه ی نامهربان، نامهربان تر نشه، هامون که هیچ،پاش بیفته دریای عمان رو هم میدن.

مهدی مظلومی گفت...

سلام دوست جدید من.
من واقعا ازت تعجب می کنم، بعد از عمری زندگی در بلاد اسلامی هنوز نمی دونی که وقتی یه اتفاقی در یه گوشه ی دنیا میفته، بهترین فرصته تا جمهوری اسلامی دریوزه، کیسه هاشو پر کنه؟ بهت قول میدم حداقل نصف کمکایی که جمع میشه میره بیت و ریاست جمهوری و خزانه و بسیج و سپاه و الخ.
مطلب بعد اینه که اینا همین طوریم 99% دنیا رو دشمن درجه یک خودشون کردن، از ترس این که همین همسایه ی نامهربان، نامهربان تر نشه، هامون که هیچ،پاش بیفته دریای عمان رو هم میدن.

گیله مرد گفت...

به آقای مظلومی عزیز:
با سلام
برای صحبت در مواردی که فرمودید باید به آمارهای دقیق و متقن دسترسی داشت هرچند با شما در بیشتر زمینه ها تلویحا موافقم اما نظرم همانی بود که نوشتم......

farzin karegar گفت...

درود
گيله مرد عزيز سريالهاي ايراني معمولا يكي ببين سه تا ببره
موضوع هر 3 يا 4 تا سريال يكي فقط هنر پيشه ها فرق دارند
روزگار نيك

pedram mojdehi گفت...

سلام آقا آرش شرمنده من چند وقتي گرفتاري هاي داشتم كمتر آن مي شدم، امتحانات ترم تابستان و بعدشم كارهاي عقب مانده وبعدشم بعد از 6/7 ترم درس خوندن و هيچي حالي نشدن از يك مطلب ساده مربوطه به درس رفتم جايي كاراموزي كار ياد بگيرم واسه همين كمي سرم شلوغ بود.
القصه بگويم از آنچه درد مشترك است، راستي پاكستاني ها جاي خودشان را دارد من يادم است يك آقايي بعد از زلزله بم مي رود و برنج مي خرد وقتي كيسه برنج را به خانه مي آورد مي بيند كه درون كيسه نامه اي بود كه يك هم وطن تقديم كرده بود به زلزله زدگان بم.
در ضمن اين فخيمه ي كريمه ي مورد بحث ما اينقدر صنم دارن كه ياسمن درونش گم بشود.

گیله مرد گفت...

به دوستانم:
فرزین عزیز:
راستش ما که چند سالی هست دندان طمع از تلویزیون کشیده ایم اما با خانه نشین شدن کارگردانهای مورد قبول من(داخلی ها)گاهی تلویزیون نگاه می کردیم/حالا که در سینما دو رافتاده دست بیهنران شریفی نیا مانند دیگر فاتحه ی هرچه هنر نمایشی را خوانده ایم/این حسن آقای فتحی را دربین کارگردانان موج نو از دیگران بیشتر قبولش داشتیم(به سبب پرداختن به تاریخ)که این بنده خدا هم انگار دارد می رود ترکستان/ممنون
//////
/////

پدرام گلم:
خوبی کاری می کنی برادر، اولویت اول برای شما همانی است که انجام می دهید نبودنتان همانند بودنتان عزیزاست و گرامی لاقل من که اینجور فکر می کنم/پایدار باشی

ناشناس گفت...

سلام
میگن چراغی که به خونه رواست به مسجد حرامه

آروم گفت...

سلام
میگن چراغی که به خونه رواست به مسجد حرامه

امید گفت...

سلام خوشحالم که بالاخره یکی پیدا شد از دریاچه هامون نوشت و سرنوشت مردم حاشیه اون......

باران از لاهیجان گفت...

سلام اقای گیلان پور
افتابلاگ به معنای واقعی منفجر شد

هستی گفت...

بعضی وقتها واژه " غریبه پرستی " رو بیشتر درک میکنم .
ای خدا برقمون رفت ! نکنه مال افغانستان هم رفته باشه ؟!؟ از آب و گاز نگو که دلم پره !!!

باران از لاهیجان گفت...

عیدتون مبارک