۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

گیلان در گذر تاریخ

قابلِ توجهِ دولتِ مهرورزِ خدمتگزار



گیلان در گذر تاریخ

در این نوشته به دوران پارینه سنگی، دوران هخامنشی، دوران سلجوقیان و حتی دوران صفویه نخواهیم رفت.با هم به صد وپنجاه سال پیش بر می گردیم و رد پای شاهان قاجار را برای سفر به اروپا واکاوی می کنیم.
ایرانیان عموما از اواسط دوره ی قاجار به مسافرت اروپا اندیشیدند و دروازه ی اروپا در ان زمان گیلان و آذربایجان بود.عده یی که به مسافرت زمینی می اندیشیدند آذربایجان را دروازه ی اروپا می دیدند و عده ی دیگر که بیشتر نیز از درباریان و متمولین و اشراف بودند از راه دریا سفر اروپا راتجربه می کردند.
اگر چه گیلانیان در طول تاریخ همواره از نظر علمی و فرهنگی و سایر علوم از سرآمدان اقوام ایرانی بوده اند ؛ اما باز شدن راه دریایی و مراودات ایران با آن سوی ابها چشم و گوش و ذهن گیله مردان و زنان را با علوم جدید، فرهنگ مترقی و اداب و معاشرت روز آشناتر از قبل کرد .
گیلان همواره دراین سالها به ویژه پس از دوران قاجار دارای جایگاه علمی و فرهنگی والایی در کشور بوده است. پرورش بزرگانی چون پور داوود، معین، سمیعی ،شیون وفقیهان برجسته یی همچون آیه ا...وحید و آیه ا... بهجت و آزادیخواهانی که میرزا سالار همه ی آنهاست و درعرصه ی موسیقی استادانی همچون مسعودی و پور رضا، میزبانی بزرگان ادب و موسیقی مانند استاد صبا و دیگرانی که از این خاک زرخیز الهام گرفته و آثاری را افریده اند که تا همیشه ی تاریخ خواهد ماند، همه وهمه نشان از بزرگی این دیار و قامت استوار مردانش دارد.
حال چه بر این دیار رفته که سالهاست هر چه را که به بوته ی آزمایش و محک می گذاریم به این استان و مردمانش تحمیل می کنیم و آنگاه که ازمودیم بر دیگران نیز اجرا می کنیم.
سالهاست که طرح های به صواب یا ناصواب را ابتدا در گیلان و یکی دو استان دیگر می ازماییم و انگاه برای اجرا به سرتاسر ایران تعمیم می دهیم .
در گیلانیان چه دیده اید که این گونه بی رحمانه، شان وشخصیتشان را به بازی می گیرید؟
از طرح کمربند ایمنی ، نظام قدیم و جدید تحصیلی و.......... چندین وچند طرح پخته و نپخته ی دیگر و امروز طرح" هـَـــــدَرمندی یارانه ها" را در اینجا آزموده اید، لطفا یکی دو طرح اینگونه را در استانهایی مانند سمنان که استعداد بسیار نیز در این موارد دارد بیازمایید که خدای نکرده اجحافی در حق هموطنانمان دران خطه از کشور نکرده باشید.

پی نوشت: در یکی دو روز اخیر همشهریان زیادی از" گیله مرد" درخواست چنین نوشته یی را داشتند، این نوشته ی کوتاه به درخواست گیلانیان عزیز نوشته شده و به آنان تقدیم می گردد.

پس نوشت:دراینجا به هیچ عنوان قصد توهین به دیگر هموطنان را نداریم، از انجا که سر سبزی" گیلان ما "باعث بی توجهی به این نقطه از کشور عزیزمان که سرمایه ی ملی تک تک ایرانیان نیز هست، شده و این روزها افراد زیادی از اینکه شهر و استان من تبدیل به یک آزمایشگاه شده است، گلایه مندند، نوشتار بالا را نوشتم تا بعضی ها بدانند گیلان هم تکه یی از خاک پر صلابت ایران است و نیاز به توجه دارد.

۹ نظر:

سكوت گفت...

با بهترين سلام ها خدمت شما
امروز تمامي استانهاي وطن زخمي،نياز به چون شمايي دارد كه دردهاي ناگفته را بازگوي كند كه وضع ايلام،لرستان ،آذربايجان سربلند و حتي سمنان سراي حضرت دكتر نيز حرف ناگفته بسيار دارد،ايران در سكوت است...

ازتشريف فرمايتان در خود نمي گنجم،لطف كرديد بزرگوار . و اگر بخواهم سخن ديگري بگويم اين است كه حقير هيچگاه حتي كوچكترين مطلبي را در وبلاگ قرار ندادم مگر اينكه حرف دل ناقص خودم باشد و باكپي كردن مخالفم،تنها سهم من از كپي قرار دادن 2شعر بود از فرهاد مهراد و خليل جوادي بسيار خوشحال شدم از تشريف فرمايي و راهنمايي هاتون
بايدار باشيد و خوشحالم كنيد با انتقادات بزرگوارانه و راهگشايتان.

گیله مرد گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
گیله مرد گفت...

به فرهاد عزیز:

ممنون از اظهار لطف شما/پایدار باشید

سیامک قادری گفت...

هر که او آگاه تر ، پر دردتر

هر که او بیدار تر ، پر رنچ تر

زنده باشی

گیله مرد گفت...

به سیامک قادری عزیز:

سپاسگزارم /

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم/
موجیـــم که آسودگی ما عدم ماسـت/


پیروز باشید

بیتا گفت...

سلام...مردم صبور گیلان من و شما شایسته بهترینها هستند.اما همیشه در اولینها موردآزمایش قرارمی گیرند ولی در انجام اموراستانمان مانند همان پل که در میدان آزدگان رشت زده اندبدترینها را استفاده میکنندو غیر استاندارد بودنش را یک کودک 6 ساله هم تشخیص می دهد... وفقط با کلان شهر کردن رشت سکوت را خواستند ایجاد کنند.و تازه مرد اول استان به جای اینکهنسبت به اجرای طرح هدفمند...در گیلان اعتراض کند میگوید :امیدواریم از این طرح سربلند بیرون بیاییم..جای تاسف...

نمکچیان گفت...

بیچاره گیلان من! بیچاره ایران من! بیچاره تو! بیچاره من

فرزين كارگر گفت...

درود
آرش جان تي دس درد نوكونه حاضرم مي كارت سوختا تهره پست بوكونم بائي ايتا سرم امارا بزني مي شماره مي پروفايل درون ناها 25تا هنوز بنزين دارم هدفمند كردن ديد و بازديد ان هم بايد صورت بيگيره
گيلك بماني

فرزين كارگر گفت...

درود
آرش جان مرا حتمن سر بزن