۱۳۸۹ مرداد ۲۳, شنبه

چرا اسطوره ها ماندگارند؟


وقتی در المپیک برلین یک سیاه پوست با درو کردن مدالها همه ی چشم ها رابه سوی خود خیره کرد، دنیا لب به تحسینش گشود و در این میان هیتلر با تمام نژادپرست بودنش از "جسی اوونس" خواست که تحت الحمایه ی ژرمن ها در آید؛ اما اوونس با دهن کجی به دیکتاتور بزرگ، مردمش را و کشورش را به مشتی اسکناس های هیتلر نفروخت و در تاریخ ماندگار شد.
وقتی پوریای ولی در تاریخ باستانی ما با پشت پا زدن به امیال دنیوی خود موجبات شادی یک پیر زن را فراهم می کند و با تاسی از مولای متقیان بر خاک می افتد تا رقیب و مادرش شادمان شوند، در تاریخ ماندگار می شود که اینک می دانیم و می خوانیم ، در دورانی دور" پهلوان محمود خوارزمی" برای خشنودی دل مادری پیر از بازوبند پهلوانی اش گذشت.
وقتی چهل و اندی سال پیش" غلامرضا تختی" برای
دستگیری از آوارگان زلزله کمر همت بست و با دوستانش به جمع آوری کمک برای مردم محروم مشغول شد و وقتی بازی در تیزرهای تبلیغاتی پرسود را نپذیرفت، نتیجه این شد که چهل سال پس از مرگ او هنوز مردم به اسطوره بودن او می اندیشند و همواره از او با احترام یاد می کنند که حاضر نشد از اصولش کوتاه بیاید و برای نان و نام تن به هر خفتی بدهد.
 در روزگار حاضر هستند مشاهیری که
<>
 تن به هر خفت و ذلتی برای کسب نام ونان نمی دهند و باز هستند کسانی که روزگاری سودای بزرگی داشتند و بسان کلاغ می خواستند راه رفتن کبک را بیاموزند، البته چندی نیز به خوبی توانستند تقلید راه رفتن از خود بهتران را بکنند؛ اما مثلا آن حضرت درحوزه ی موسیقی چندی پا درجای پای بزرگان گذاشت و قدمهایی مثبت نیز برداشت و به محض بازاری شدن موسیقی، پای در بازار پاپ خوانی گذاشت و حرمت چیزی را که شاید نیک می دانست و اهل ان نوع موسیقی نیز بود را از یاد برد وبه کلی فراموش کرد قرار بود روزی اسطوره باشد که اسطوره ها مقامی شامخ تر و والاتر از این دارند تا به کثافت طرفداری از هر قدرتمداری خود را آلوده کنند، دست به سوی قدرتمداری دراز کرد که آن اندک طرفدارانش نیز چشم امید از او برگیرند و الخ...
اسطوره ها در هر مقام و جایگاه سیاسی، اجتماعی،اقتصادی وهنری و غیره انسانهایی هستند دارای استقلال رای که دیگران با تاسی از اینان راهی نوبرای زندگی می یابند، این جناب سابقا اسطوره ی مورد اشاره ی ما روزگاری قرار بود الگوی نسلی باشد که گمان می رفت در حال گم کردن راه هستند امروز خود ره گم کرده ای بیش نیست که با اشاره ای خود را شاید به قول قدیمی ها به یک"خروس قندی" فروخت.
 اسطوره ها تا همیشه ی تاریخ ماندگارند، همانطوری که جسی اونس، پوریای ولی، تختی و دیگران تا امروز نامشان ماندگار شد. در عصر حاضر نیز هنرمندان و مشاهیری داریم که همواره اسطوره باقی خواهند ماند و هیچگاه تن به آلودگی های مرسوم برای کسب نام ونان نداده و نخواهند داد ، این گونه است که اسطوره ها ماندگارند.
خوش بود گــــــر محک تجربه آید به میان/ تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

این نوشته در سایت امروز نیوز منتشر شده است /چنانچه مایلید اینجا هم می توانید بخوانید 

۹ نظر:

saeed گفت...

شیوع ویروس فراگیر FA 147 در گیلان و راه های مقابله با آن در

http://sepidrodrasht.blogfa.com/post-301.aspx

saw گفت...

خیلی عالی بود
افتخاری را فراموش خواهیم کرد زنده باد شجریان

گیله مرد گفت...

سلام بهsaw
.
افتخاری خیلی پیش از این از یادها رفته بود همان زمانی که شروع کرد به خواندن آهنگهای در پیتی "پاپ" که پاپ خواندن هم هنری می خواهد مختص همان نوع موسیقی که این مثلا بشر راه رفتن خودش"سنتی " را فراموش کرد و خواست راه رفتن کبک"پاپ" را بیاموزد/این نمایشش هم برای این بود که از یادها نرود/می دانست...
بگذریم ستاره مرد...
زنده باد اسطوره ها

دوست گفت...

درود
بوی بعضی ها دنیا را برداشته، خودشان نمی دانند.هنرمند نام نهادن بعضی ها مایه تاسف است.
بدرود

فرزين كارگر گفت...

درود
مطلبت جالب بود خيلي جاي حرف داره
سخنها وسعتي بسيار دارد اي برادرجان
فرصتي بسيار مي خواهد
پايدار باشي

مرضیه گفت...

فقط میتونم بگم متاسفم افتخاری که روزی محبوبترین هنرمند من بود با این حرکات اخیر پاتک خودش روازچشم انداخت
واقعا که بعضیا نون به نرخ روز میخورن هر وری باد بیاد بادش میدن

ناشناس گفت...

از اولش هم این بابا هیچی نبود بیخودی بادش کرده بودن

فرزين كارگر گفت...

درود
آرش جان پيامت رو در باره مطلب جديدم دوباره بذار اون اشتباها حذف شد

باران از لاهیجان گفت...

سلام اقای گیلانی

روزتون بخیر

با گرمای هوا چی کار می کنید؟؟؟؟